Osteoporoz

Osteoporoz (Kemik erimesi) ve Osteoporotik Omurga Kırıkları

İskelet sisteminin en yaygın metabolik hastalığı olan Osteoporoz kemik erimesi olarak bilinmektedir. Kemiğin mikromimarı yapısındaki bozulma ve kemik kitlesinde azalma sonucu kemik kırılganlığının artması ile karaterizedir. Kadınlarda erkeklere oranla daha sık görülür.

En sık belirtisi zayıflayan kemiklerde oluşan mikro kırıkların neden olduğu sırt ve bel ağrılardır. Bu mikro kırıklar kendiliğinden oluşup zaman içinde kamburluğa ve boy kısalığına neden olur. Omurga, ciddi sorunlara yol açabilecek kırıklar açısından da daha hassas hale gelir ki boy mesafesinden düşme, sert oturma gibi düşük enerjili yaralanmalar neticesi sağlam bireylerde kırık oluşmazken osteoporozu olan kişilerde kırıklar oluşabilmektedir. Aile hikayesi, küçük vücut şekli, kırık hikayesi, erken yaşta menopoz ve geçirilmiş ,yetersiz kalsiyum ve D vitamini alımı, kortizon içeren ilaç kullanımı, sigara, alkol kullanımı ve hareketsiz yaşam tarzı osteoporoz için risk faktörleri sayılabilir. Tanısı kemik mineral yoğunluğu ölçümü olarka bilinen Dual Enerji X Ray Absorbsiyometri (DEXA) adı verilen yöntem ile konur.

Düzenli egzersiz, yürüyüş ile kas kitlesinin korunması ve kemik yapımının uyarılması, kemik kalitesini bozan sigara, alkol gibi kişisel faktörler ortadan kaldırılması, vücudun D vitamini sentezlemesi için cildin günde 20 dakika güneş görmesi, kalsiyum içeren gıdaların tüketilmesi hastalığın önlenmesi için dikkat edilmesi gereken faktörlerdir.

Koruyucu ilaçlar kemikte oluşan yıkımı azaltabilir ya da kemik yapımını uyarabilir. Ancak ilaç tedavisine önleyici faktörler mutlaka eşlik etmelidir.

Osteoprozu mevcut kişiler ani ortaya çıkan sırt ve bel ağrıları varlığında doktora başvurmalıdır.
Omurgasında kırık olan hastada ağrıyı azaltmak için korse tedavisi ve kemik çimentosu ile kemik içinin doldurulması (vertebroplasti, kifoplasti) gibi kapalı yöntemler uygulanabilir. Omurilik yaralanma açısından risk altında açık cerrahi işlemler gündeme gelebilir.

VERTEBROPLASTİ nedir?

Röntgen eşliğinde ciltten özel iğnelerle girilir ve kırık omurga içine kemik çimentsu verilir. Bu sayede kemik güçlendirilmiş olur.

KİFOPLASTİ nedir?

Kifoplasti’ de ise vertebroplastiden farklı olarak kırık omurga içinde özel bir balon şişirilir ve çöken omurganın yüksekliği düzeltildikten sonra kemik çimentosu verilir.